زوج درمانی

مرکز روانشناسی هیلان

همه ی زوج ها فراز و نشیب هایی را در رابطه شان تجربه می کنند که از مشکلات کوچک تا مسائل بزرگتر می تواند متفاوت باشد. زوج درمانگران معتقدند که زوج ها غالبا مشکلاتی دارند که آنها را حل نشده رها می کنند. در واقع بسیاری از بحث ها باعث ناامیدی و خستگی زوجین و یا دعوایی دیگر می شوند. به این معنا که گاهی اوقات مشاجرات زوجین الگوی یکسانی پیدا می کنند و علل و نتایج مشابهی دارند. رایج ترین موضوعاتی که میان زوجین تنش و درگیری ایجاد می کنند عبارتند از: وقت آزاد و نیاز به حریم خصوصی، پول، همکاری در انجام امور خانه، صمیمیت فیزیکی، مسائل خانواده ی اصلی هر یک از زوجین، بچه ها، شغل و روابط گذشته ی هر یک از آنها

زوج درمانی به شما کمک می کند که به جای فرار از مشاجرات و حل نشده رها کردن موضوعات؛ مشکلات یکدیگر را فعالانه گوش کنید و در مورد هیجانات، نیازها و افکارتان حرف بزنید تا از طریق حرف زدن به درک مشابهی در مورد موضوع برسید. در واقع بواسطه ی بررسی کنجکاوانه ی مسائل در جریان زوج درمانی، عامل زیربنایی و راه انداز مشترک مشاجرات را پیدا می کنیم. به جای قضاوت مدام رفتار غیر منطقی همسرتان، بررسی می کنید که چه عواملی باعث می شود او اینگونه رفتار کند.

برای آنکه زوج درمانی موثر واقع شود هر دو زوج بایستی نسبت به بهبود رابطه شان تعهد داشته باشند و به نقاط قوت و ضعف خودشان نگاهی درونی بیندازند. شناخت عادت ها و ویژگی های شخصیتی که طرف مقابل را تحریک می کند هم می تواند به رابطه ی ما و هم به زندگی فردی مان کمک کند. زوج درمانی به این معنا نیست که یکی از زوجین تمام عصبانیت، نارضایتی یا رفتارهای مخربش را روی دیگری خالی کند؛ بلکه زوج درمانی در پی یافتن درکی همدلانه از یکدیگر، شناخت نیازها، احساسات و حساسیت های طرف مقابل به منظور رسیدن به راه حل هایی مبتنی بر عشق و منطق است تا رابطه در مسیر امن تری پیش برود.

مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره ازدواج مدلی از روان درمانی است که به زوج ها کمک می کند تعارضات شان را شناسایی و حل کنند و رابطه شان را بهبود بخشند. آنها از طریق این مشاوره می توانند تصمیم درستی در مورد بازسازی و تقویت رابطه شان بگیرند یا هر کدام مسیر خودشان را بروند.

مشاوره ازدواج غالبا نیازمند حضور هر دو زوج است اما گاهی نیاز به جلسات جداگانه ی انفرادی بر هر یک از آنهاست. زوج ها به این دلیل برای مشاوره پیش از ازدواج مراجعه می کنند که به دنبال شناخت بیشتر یکدیگر و تقویت رابطه شان هستند. مشاوره به آنها کمک می کند تا با بدست آوردن درکی عمیق از دنیای یکدیگر و شباهت ها و تفاوت هایشان، در مورد ازدواج با دید بازتری تصمیم بگیرند. گاهی اوقات نیز مشاوره پیش از ازدواج برای زوج هایی استفاده می شود که تفاوت هایشان به تعارض و درگیری تبدیل شده و هر روز عمیق تر می شوند. از طریق مشاوره پیش از ازدواج در مورد بخش های خوب و بد رابطه تان حرف می زنید و به کمک مشاور منبع تعارضات تان را پیدا می کنید. در کنار هم یاد می گیرید بدون سرزنش دیگری مشکلات تان را شناسایی کنید و راهبردهایی برای حل آنها پیدا کنید.

تصمیم گیری برای رفتن پیش مشاور ممکن است دشوار باشد. اگر رابطه ای دارید که بارها به مشکل خورده کمک گرفتن، موثرتر از نادیده گرفتن مشکلات تان یا امید به حل شدن اتوماتیک شان است. گاهی اوقات اولین قدم و پذیرش نیاز رابطه به کمک دشوارترین قدم است. اما بیشتر افرادی که مشاوره پیش از ازدواج را تجربه کرده اند معتقدند که قدم گذاشتن در این مسیر به بینش بیشتر و عملکرد بهترشان کمک کرده است.